GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN

GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN - Hello friends Home Improvement, On this occasion I will discuss the article entitled GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN, I have provided various other latest articles. hopefully the article that I wrote is useful for you all..

Written by : Home Improvement
Title : GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN

see also


GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN

En tallerkenhylle som denne står meget høyt på min ønskeliste, den er helt skjønn! Mindre skjønn blir den jo ikke fylt opp med et av mine andre ønsker, nemlig fatene og tallerkenene 'Nordisk' fra PP eller Porsgrund Porselænsfabrik.
Tallerkenhyllen er helt herlig med fantastiske detaljer! Se utskjæringene på hver hylle og støttestangen til tallerkene som er vridd.
Dette er mine egne ting fra servicet 'Nordisk' fra Porsgrund Porselen. Jeg bruker bl.a. bollene i julen til risgrøt og ris a la mande. Den minste bruker jeg til varm kirsebærsaus med hele kirsebær.
Serien 'Nordisk' fra PP har nydelig norsk rosemalingsdekor og ble produsert mellom ca.1900-1960.
En annen ting som står på min ønskeliste, er en gammel rund lefse-/flatbrød tine med svi dekor.
Den tredje store tingen på min ønskeliste er et Baldisholteppe liksom dette.
Baldisholteppet er en norsk billedvev, et av de få bevarte fra romansk tid Europa og det eneste i sitt slag i verden. Det er et fragment av en lang billedfrise som er antatt å forestille årets tolv måneder. Den bevarte delen forestiller april og mai. Det er fremstilt i gobelinteknikk av plantefarget ull i klart rødt, gult, grønt, mørkeblått og lysere blått.
April er fremstilt ved en skjegget mann i lang kjortel ved siden av et tre med fugler som symboliserer at fuglene er kommet. Mai er vist med en rytter i rustning. som symboliserer at man nå kan ri på marken. Figurene i de to feltene er plassert under hver sin flattrykte rundbue med delvis uleselige månedsnavn som innskrifter. De er skilt fra hverandre med søyler med ulik utforming. Bena på den kjortelkledde mann i April stikker nedenfor billedfeltet på samme måte som forbeina på hesten, tilsvarende stikker rytterens hjelm såvidt ovenfor feltet. Dette viser at kunstneren har følt stor frihet overfor motivet.
Navnet kommer fra Baldishol gamle kirke fra 1600-tallet på Nes i Hedemark, som ble revet i første halvdel av 1880-årene. Teppet var en av de mange gjenstandene blant materialer og inventar som ble solgt på auksjon da kirken ble revet. Familien Kildal på nabogården til kirken erhvervet en del av gjenstandene og oppbevarte dem på gården. En slektning, Louise Kildal, som var på besøk noen år senere fant blant kirkebilder og noen kirkespir, en skitten, gammel fille, full av leire, som hadde ligget under fotskammelen til organisten som vern mot trekken. Louise Kildal tok vare på fillen, vasket og stelte den. Frem av skitten kom et billedteppe i farger. Hun hadde det deretter hengende i sin stue hvor det ble oppdaget av museumsdirektør H. A. Grosch, som sørget for at teppet ble overført til museum. Originalen befinner seg i dag i Nasjonalmuseet og en kopi av originalen henger sågar i The White House i Washington.

Lørdag formiddag sto det også 6 antikke Majolica tallerkener fra Villeroy & Boch på min ønskeliste. Navnet på dem er "Lily of the Valley", og de er produsert rundt 1912-1928. De kan fås både med og uten huller langs kanten. Lørdag ettermiddag var Majolica tallerkene ikke lenger på min ønskeliste. Noller og jeg var en tur på antikkmarked i Stavernshallen, og tenk... der sto akkurat de tallerkene jeg gjerne ville ha! Utover 6 tallerkener var det også et tilhørende fat. Her er de fotografert i mitt skatoll.

Dette bordet står også meget høyt på min ønskeliste! Det skal stå midt på gulvet i mitt kjøkken. Både platen under og hyllen på toppen er akkurat det jeg trenger. Bordet kan ikke kjøpes i Norge, så enten må jeg få min mann eller "svigersønn" til å lave det, eller så må jeg til Frankrike eller Belgia/Holland for å kjøpe det - samme hva... men på mitt kjøkken kommer det!


Thus our article entitled GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN,do you like the article hopefully this article can benefit you all.

You are reading the article GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN and this article the permalink url is https://trendhomeimprovement.blogspot.com/2010/08/goodies-from-my-wishlist-and-treats.html Other articles you are looking for xxxxx
,GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN xxx .

0 Response to "GOODIES FROM MY WISHLIST AND TREATS THAT I OWN"

Posting Komentar