CHRISTMAS AND A BIT MORE

CHRISTMAS AND A BIT MORE - Hello friends Home Improvement, On this occasion I will discuss the article entitled CHRISTMAS AND A BIT MORE, I have provided various other latest articles. hopefully the article that I wrote is useful for you all..

Written by : Home Improvement
Title : CHRISTMAS AND A BIT MORE

see also


CHRISTMAS AND A BIT MORE

Dette bildet kommer med, som en begynnelse på denne lille julekavalkaden. Det hvite huset på bildet var vårt hjem, innen vi solgte det og kjøpte gården på Fyn. Huset ligger i Adelgade i den gamle bydel (Højbyen) i Kalundborg, hvor de fleste av husene er fra 1500-1600 tallet. Her i Højbyen blir flere filmer og tv-serier spilt inn.
Noe av kjelleren i vårt hus, er den dag i dag merket med en spesiell grønnfarve, som man brukte under pesten rundt 1600 tallet. Den gang var dette et handelshus, og ut mot gaten hadde huset svaleganger på hver etasje.
Like nedenfor vårt hus ligger Gyths Gård, hvor den norske forfatter Sigrid Undset ble født i 1882 og hvor hun bodde i to år, fram til foreldrene flyttet til Oslo. Derfor kalles det "Sigrid Undsets Hus" eller "Gyths Gård" etter hennes bestefar, hun tilbrakte mange sommerferier i Kalundborg. Bjerkebæk ved Lillehammer var Sigrid Undsets hjem fra 1919 og fram til hennes død i 1949.
Kalundborg består av de to bydeler Højbyen og Nederbyen. Højbyen er det høyt beliggende området rundt Vor Frue Kirke, som særlig er kjent for sine fem tårn (Den Femtårnede Kirke), og som er byens varetegn og en av nordens mest særpregede og gåtefulle kirker. Det er en vakker og berømt kirke og besøkes av mange turister, som bl.annet beundrer den særegne arkitektur og den flotte altertavlen, som er utført av Lorentz Jørgensen i 1650. I kirken kan man tenne et lys i lysgloben og nyte stillheten i det spesielle kirkerum.
Vor Frue Kirke regnes for å være Danmarks viktigste bidrag til den europeiske middelalderarkitektur.
Kirken ble formodentlig grunnlagt av stormannen Esbern Snare, bror til biskop Absalon, omkring 1170.
Rett bak kirken ligger også Kalundborg Museum med Kulturbotanisk Have.
Et av byens store juletrær ble hvert år tent like utenfor våres vinduer, og om sommeren og ved juletid går vekteren og synger gamle vektersanger og forteller om området her. Højbyen blir hvert år besøkt av mange tusen turister.
Jeg må også nevne, at Kalundborg har verdens største "julemandløb"! Det var første gang i år, hvor minst 48 tv-stasjoner i åtte forskjellige land viste tv-opptakelser fra Danmarks første julenisseløp.
Ca. 2000 mennesker løp gjennom Kalundborg i nissekostymer og nisseskjegg, og det menes at mer enn 20 millioner seere verden rundt så det.
Offensiv Global Markedsføring i Visit Denmark har målt tv-dekningen i Sverige, Norge, Tyskland, Polen, Italien, Spanien, USA og Kina. Her så 18,9 millioner mennesker tv-opptakelsene.
Jeg ganske enkelt elsker julen! Den er for mig en gledens tid med god mat, kirkegang, gaver og julebesøk. Den minner meg om gleden og forventningen i både min egen og i mine barns barndom.
Fordi vi har hatt så mye i stilen "Peders Jul" i "Julestalden", har jeg brukt mere i naturmaterialer og nøytrale farger inne i hovedhuset. Ikke så mange ting, men ting som gjør meget ut av seg.
Gjessene med nisseluer er mine prototyper på lekekasser til barn. Det er morsomt å lage noe nytt og anderledes til markedet.
En annen av mine prototyper er denne storken. Den kan brukes bak en vugge som her, men også til å fortelle omgivelserne, at det er ankommet en ny verdensborger.
I Danmark er det tradisjon å sette en stork på utsiden av huset etter en fødsel. Normalt er de av plast, og ikke særlig pene. Denne er mitt bud på en stork som forhåpentligvis ser penere ut.
Mitt julefrokostbord, med duk fra Maileg, servietter fra Himla, rosetallerkner og bestikk fra Villa Collection. Glassene og de små lysbeholderne til telys, formet som kroner, er fra Sia.
Pepperkakehus fra den gang barna var mindre og vi alle gikk opp i det med stor iver.
På tross av at barna nå er voksne, blir det laget pepperkakehus - ikke hvert år, men når det kommer over meg, går jeg igang.
Risengrøt, pepperkaker og pepperkakehus.
Disse skjønne juletrærne har jeg kjøpt i Tyskland. Dessverre ble de ødelagt i en flytting, men jeg vil prøve å lage dem selv.
Korn er alltid flott i dekorasjoner. Bildet her er fra en vindusdekorasjon jeg laget for mange år siden.
Små grener av edelgran, tuja og visne grener med mose på, dekorert med ranker av appelsiner/mandariner. Alt er festet på hønsenetting formet til en pyramide. Dekorasjonen passer godt ute eller i en havestue.
Enkel adventstake som gjør meget av seg med den spanske trevlemosen. Lysestakene er sprayet med sne.
Få ting fra naturen er så dekorativt som en trollgren. Prismene er jeg lidenskapelig samler og bruker av, jeg har nok et par hundre stykker av dem.
Dekorasjon med tørka roser på en krans av rosengrener.
Lykten er også et hyggelig innslag.
Hjerte av bøkehamser på en seng av mose.
Mine duer sammen med kongler og grenballer med små perler.
Her har lysestakene fått hjemmelaget mansjetter med prismer på. Rosen i den lille potte forann er satt sammen av tørka blader.
Her er den samme bladrosen, som på bildet over, like etter den er laget.
Denne guirlanderen har jeg laget av materialer fra hagen. I dag, 8-9 år senere, er den like fin og blitt en del av juletradisjonen hjemme hos oss.
Grisen "Grynte" har fast tilholdssted i vårt kjøkken. I Danmark hadde han soveplass på det gamle vedkomfyr, men i dag ligger han under peisen på vårt kjøkken. Meningen er at han skal i hagestuen, når vi nå en gang får en...
Grankongler, silkekongler og kongler fra våre platantrær i kaketinen.
Noen av mine Maileg-nisser i trauet etter Emma, min bestemor. Hun bakte brød til 8 barn i det. Den store nissen er fra Sia.
Englene her kommer fra Sia og er utrolig vakre og flott laget.
Danske pepperkaker og småkaker fra min brors samboer. Glassene har jeg kjøpt i danske Inspiration.
Gipsduene blir avprøvd på mange måter. Kurven er fra Lene Bjerre.
Jeg elsker duften av hyacinter (svibler), de skal være hvite, og i julen blir de kjøpt i flere omganger.
Verdens største pepperkakeby
Man kan ikke fortelle om pepperkakehus uten dermed også å nevne den fantastiske pepperkakebyen i Bergen. Siden 1991 har barnehager, skoleklasser, familier og bedrifter bakt fantasifulle pepperkakebyggværk til verdens største pepperkakeby i Galleriet.
I 2006 var det hele 1754 hus og byggværk. Kopier av bygninger og landemerker i Bergen er alltid populært. Blandt årets bygninger var både Akvariet, Rådhuset, Den Nationale Scene, Hotel Norge, Domkirken og Zachariasbryggen, Barneklinikken, Brann Stadion og Sandviken brannstasjon.
Det er også flere andre byer i Norge har pepperkakebyer i julen; Hamar, Trondheim, Tromsø, Hammerfest, Kristiansand, Kristiansund m.m.
Du finner mere om pepperkakehus her.


Thus our article entitled CHRISTMAS AND A BIT MORE,do you like the article hopefully this article can benefit you all.

You are reading the article CHRISTMAS AND A BIT MORE and this article the permalink url is https://trendhomeimprovement.blogspot.com/2009/11/christmas-and-bit-more.html Other articles you are looking for xxxxx
,CHRISTMAS AND A BIT MORE xxx .

0 Response to "CHRISTMAS AND A BIT MORE"

Posting Komentar